11 april 2016

54.000 euro teveel betaald

Logo Hypotheekclaim

 

 

 

 

PERSBERICHT
Zwolle, 11 april 2016

 

Start procedure verkeerd voorgelichte hypotheekoverstappers

In de kwestie van te duur overgesloten hypotheken is de eerste zaak binnengekomen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Deze instantie zal zich buigen over de aansprakelijkheid rond de te duur afgesloten hypotheek. Het betreft de eerste zaak die via Stichting Hypotheekclaim is ingediend. De Stichting heeft in februari en maart zo’n 200 aanmeldingen gekregen en de dossiers grondig bestudeerd. “In 89% van de gevallen is sprake van een onvolledig of onjuist advies, waardoor naar een te dure hypotheek is overgesloten. De zaken die zijn binnengekomen en doorgerekend, laten zien dat consumenten gemiddeld zo’n 54.000 euro te veel betalen”, vertelt Siebe Annema, voorzitter van Stichting Hypotheekclaim. De komende tijd biedt de Stichting een fors aantal dossiers aan bij het Kifid.
 

Maandlast omlaag, toch 54.000 euro duurder

Veel huiseigenaren dachten bij het oversluiten juist goed geadviseerd te zijn, omdat hun maandlast omlaag ging. Bij controle door Stichting Hypotheekclaim bleken ook deze hypotheken te duur te zijn. De consumenten waren foutief of onvolledig geïnformeerd door hun hypotheekadviseur. Stichting Hypotheekclaim gaat de te hoge bedragen nu terugvorderen voor de huizenbezitter. Uit de onderzochte dossiers blijkt een gemiddeld nadeel van ruim 54.000 euro.
 

Fiscaal voordeel

Siebe Annema: “De deelnemers zeggen over het algemeen verrast te zijn dat ze te duur uit zijn. Veel mensen denken dat het oversluiten naar een hypotheek met lagere rente verstandig is geweest. Maar dat is lang niet altijd het geval voor de huiseigenaar die vóór 2013 ook al een hypotheek had. Dan kan namelijk nog gebruik gemaakt worden van de veel voordeliger fiscale regels van vóór 2013, zelfs als men zekerheid van aflossing op de einddatum van de hypotheek wenst. Dit moet een hypotheekadviseur weten en de consument voorrekenen, en daar schort het aan.
 
Er wordt vaak geen overzicht gegeven van de totale netto maandlasten tussen het behouden van de bestaande hypotheek en het oversluiten naar een annuïteitenhypotheek. Zelfs als de netto maandlast aan het begin van de looptijd lager is, kan het betekenen dat over de gehele looptijd van de hypotheek veel te veel wordt betaald.”
 

Eenvoudige test

Annema vervolgt: “Het probleem is dat een consument zelf lastig kan vaststellen of er sprake is van een te dure hypotheek. Daarom raden we iedereen aan de eenvoudige test op onze site te doen, om te zien of ze misschien in aanmerking komen voor een compensatie. Uit de zaken die we nu binnen hebben, blijkt dat 89% niet goed is voorgelicht. Terwijl je tegenwoordig de hypotheektussenpersoon betaalt voor goed en kundig advies. Dit blijkt dus niet het geval, met alle gevolgen van dien. Wat ons betreft is hier dus ook sprake van wanprestatie en dat zal moeten worden rechtgezet.”
 
Annema: “Wij denken dat er ruim 100.000 huizenbezitters zijn, die bij het oversluiten ongemerkt veel duurder uit zijn over de volledige looptijd van de hypotheek. Wij helpen hen graag de schade vergoed te krijgen. En net zo belangrijk is dat er dit jaar veel consumenten hun hypotheek vernieuwen die zij in 2006 hebben afgesloten. We moeten voorkomen dat de hypotheekadviseurs vanuit slordigheid of misschien vanuit onwetendheid dezelfde fouten weer maken.”
 
Stichting Hypotheekclaim wil dat het verkeerd oversluiten van hypotheken stopt en dat de kwaliteit van hypotheekadvies in het algemeen sterk wordt verbeterd. Toekomstige ‘hypotheekoverstappers’ moeten beter worden voorgelicht.

 

Persinformatie